maandag 5 maart 2018

Hoe pimp je een Ikea speelkeukentje?



Lewis wordt deze week 2 (!) en dat hebben we afgelopen zondag gevierd ! Het is zijn eerste verjaardag die hij toch al wat bewuster meemaakt en dus ging ik op zoek naar een speciaal cadeau...
Lewis is een hele vrolijke, ondernemende peuter, behalve wanneer hij bij mij is, dan wordt hij super aanhankelijk en wil soms amper van mijn zijde wijken.  Daarom heb ik afgelopen maanden vaak met hem naast me op het aanrecht gekookt.  Hij vindt het super om kommen vast te houden en te roeren in vanalles, hij kijkt met veel belangstelling naar de pepermolen en doet niks liever dan er zelf mee te draaien en het eten te kruiden :-)  Het was dus al snel duidelijk dat ik een keukentje voor hem wou.  Voor de grote Prinsjes hadden we vroeger ook al eens een keukentje gekocht, maar dat was echt heel laag bij de grond en na een paar maanden waren ze er eigenlijk alweer te groot voor.  De kleuren van dat keukentje waren ook verschrikkelijk!  Toen zag ik ergens een artikel over een papa die het Ikea speelkeukentje had gepimpt voor zijn dochter en dat zag er heel mooi uit ! Ok, dit  zou het worden, alleen de kleuren nog een beetje aanpassen!  
Ruim op tijd de keuken gekocht, maar zoals dat altijd gebeurt bij ons, bleef het ding een hele tijd in de garage staan.  Pas afgelopen week ging ik verf kopen.  De mijnheer van de doe-het-zelf zaak vond het een beetje vreemd dat ik een speelgoedkeukentje wou verven en waarschuwde me dat het heel veel werk zou zijn om het net zo te doen als op die site en dat ik nog minstens even veel geld zou kwijt zijn aan de verf dan het keukentje had gekost.   Tijd had ik niet zo veel meer dus besloten we om enkel de witte onderdelen een ander kleurtje te geven en de houtkleurige dingen houtkleurig te laten. Vorige woensdag heb ik Lewis dan een extra dagje op de crèche gezet zodat ik rustig kon werken, want met hem in de buurt is dat helemaal een crime.  Mijn grote jongens zouden me helpen met het monteren, maar daar is niet zo veel van terecht gekomen, de interesse was snel weg.  Ik ben ook niet zo heel handig in dat soort van dingen, dus het duurde natuurlijk ook allemaal een beetje lang voor hen ;-)

Op de site waar ik het idee haalde, stond er dat je de keuken eerst moest monteren en dan pas beginnen met verven.  Maar omdat ik uiteindelijk enkel de deurtjes zou doen, dacht ik dat het beter zou zijn om deze op een groot karton te leggen en ze dan na het schilderen te monteren.  Dat bleek uiteindelijk een vergissing te zijn.  Ik monteerde dus eerst de hele keuken zonder de deurtjes.  


Vervolgens zette ik er een primer op die 10 uur moest drogen.  De volgende avond (donderdag) sloop ik, nadat ik Lewis in bed had gelegd, naar onze tweede badkamer, waar ik alles in elkaar had gezet, om de eerste kleurlaag erop te zetten en de avond nadien nog eens hetzelfde voor de tweede kleurlaag.  Zaterdagavond, na een verkwikkend dagje naar de sauna met vriendinnen, ging ik de deurtjes monteren.  Helaas zaten ze zó stevig aan het karton vast geplakt van alle verf die ik erop had gesmeerd dat ik ze niet zomaar los kreeg. 


Help ! Met een stanleymes sneed ik de deurtjes van het karton, maar helaas bleven er sporen karton aan plakken... Vandaar dus dat ze op die site aanraadden om eerst alles in elkaar te zetten en dan pas te schilderen! Mijn deurtjes zien er dus langs de buitenkant perfect uit, maar vanbinnen zie je karton zitten.  Gelukkig deert dit niet wanneer je er mee speelt ! 






Zondag kreeg mijnheertje zijn keukentje en hij was er direct de hele tijd mee bezig.  Groentjes snijden, de kookplaatjes aanzetten (daar zitten dus batterijtjes in en de kookplaatjes lichten op wanneer je op het knopje duwt, hoe geweldig is da ! ), water afgieten, de afwas doen... Ik heb hem zelden zo lang gefocust gezien op 1 activiteit ! En Oscar vindt het zo te zien ook nog wel tof, want deze ochtend wou hij maar niet stoppen met spelen om zijn kleren aan te doen.  Wel 10 keer heb ik hem moeten aanporren om zich aan te gaan kleden :-) .  Een schot in de roos ! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten