woensdag 9 oktober 2013

Woensdagmiddagje koken


Deze grijze woensdagmiddag heb ik geen zin om met de Prinsjes naar buiten te gaan. Om ze toch een beetje bezig te houden, maak ik er een bak- en kooknamiddag van. In de supermarkt liggen de eerste pompoenen van het seizoen en dus ga ik voor pompoen cupcakes. De Prinsjes zijn er dol op en vooral Oscar is heel enthousiast om mee te helpen. De pompoen gaat in de oven want anders is het onmogelijk om hem te schillen en in stukken te snijden, ongelofelijk hoe hard zo'n ding is ;-) De Prinsjes helpen vlijtig mee met het wegen van bloem, suiker en boter en doen alles in een grote mengkom. Gelukkig zit m'n hele keuken nog niet vol, ze slagen erin om zonder al te veel morsen alles in de kom te gieten. Zo zien de cakejes eruit voor


En zo na


Ik heb ze zelf nog niet geproefd, maar volgens mijn Prinsjes zijn het de lekkerste cakejes van de hele wereld ! Na het "recreatieve" bakken, begin ik aan het eten voor vanavond. Mijn mama slaagt erin om balletjes in tomatensaus en pureepetatjes klaar te maken in slechts een uurtje, maar ik heb hiervoor meer tijd nodig. Sinds mijn Droomprins weer gestart is met sporten, probeer ik ook telkens iets te maken dat twee dagen mee kan, kwestie van niet elke avond achter de potten te staan. Droomprins is ook twee keer zwanger geweest, maar niet bevallen van twee Prinsjes ;-). Ik ben heel blij dat hij beslist heeft om weer iets aan zijn conditie te doen, maar het vergt nu wel iets meer planning. Minder vaak in de week boodschappen doen, ook goed voor de portemonnee trouwens, en dus ook vaker koken voor een paar dagen tegelijkertijd. Zondag ook voor maandag en woensdag voor donderdag. De pureepetatjes vervang ik morgen wel door kroketjes, da's ook lekker om te soppen in de tomatensaus. Je zou misschien denken dat hier geen groentjes in zitten, maar ik doe er wel degelijk 1 kilo wortels in. Voor wie geinteresseerd is in het recept, het gaat als volgt : 1 kilo wortels, 2 ajuinen, 2 EL bloem, 750 g gehakt voor de balletjes, 1 ei, 2 sneetjes brood, 1/2 liter melk, 1/2 liter rundsbouillon, tomatenpuree. Ajuintjes stoven in boter, wortels erbij samen met peper, zout, nootmuskaat, beetje suiker en een laurierblad. Als de wortels goed zacht zijn er 2 EL bloem bij doen en dan mengen met 1/2 liter melk en 1/2 liter rundsbouillon. Tometenpuree erbij doen en laten pruttelen. Ondertussen maak je de balletjes door het gehakt te mengen met het in melk geweekte brood, ei, peper, zout en nootmuskaat. Balletjes rollen en bakken. ALs de balletjes klaar zijn dan doe je ze bij het wortelmengsel en laat je alles nog een beetje verder inkoken en pruttelen. Dit is dan het resultaat, heerlijke winterkost. Ik vind het zalig om de puree te overgieten met veel tomatensaus en een paar balletjes. Smakelijk !

1 opmerking: